2009. július 25., szombat

Hamvas Béla: Karnevál

Oly kíváncsi voltam Hamvas Béla regényére, hogy mivel a helyi könyvtárban nem volt meg, könyvtárközi rendelés útján jutottam hozzá. Az ezért fizetendő 815 Ft - utólag már így látom - , kidobott pénz volt.
Pedig nagy reményekkel vágtam bele az olvasásába. Talán azért is, mivel nemrég Hessét olvastam és mindkét szerző filozofikus, spirituális művei igen nagy elismertségnek örvendenek. Szóval Hamvastól ez volt az első könyvem, és lehet hogy az én tévedésem, hogy a Pusztai farkashoz valami hasonlót vártam. Sajnos azonban, csalatkoznom kellett.

Nem egyszerű olvasmányok Hamvas művei, ezt már az eddigi kutakodásaim alatt is kiderült és kell egy magasabb szintű jártasság a művészetekben és filozófiában, melyeket ő maga igen magas szinten ismert és művelt. Talán ezért lehet hogy nem boldogultam vele a könyv olvasása során. Számomra túl van bonyolítva a stílusa, a szereplők száma meghaladja a háromszázat, így alig tudtam követni őket a legkülönfélébb szituációkban. Terjengős, sokszor oldalakon keresztül - számomra unalmas módon - feleslegesen beszélteti Hamvas a szereplőket. Tele van abszurd szituációkkal, ám talán az elbeszélés bonyolult formája is közrejátszik, hogy nem tudtam igazán élvezni.

Sok olvasó dicséri a regényt, az ő nézőpontjukból és tudásuk alapján lehet hogy igazuk van. Azt is aláírom, hogy Hamvas igazán nagy tudású író és gondolkodó volt. Nekem azonban nem nyerte el a tetszésemet a regénye, ezért 265 oldal után befejeztem olvasását.

Értékelés: 1.5/5

0 megjegyzés: