2010. január 7., csütörtök

Popper Péter: Ők - én vagyok

Popper Péter, több évtizede népszerű pszichológus, akinek előadásaira élőben és a televízión keresztül is rengetegen kíváncsiak, könyvei ugyancsak keresettek. Kutatási területe: pszichoterápia, társadalmi beilleszkedési zavarok, valláspszichológia. Szabad idejében mindig szívesen foglalkozik szépirodalommal, maga is írt néhány színdarabot.

2003-ban, a kiadója felkérésére, egy igen egyedi könyv megírására vállalkozott. Ez lett az Ők - én vagyok, alcíme szerint: 33 legfontosabb könyvem. Azért egyedi, mert tulajdonképpen egy könyvajánló könyv, egy idézetgyűjtemény. Popper Péter ízlése szerint válogatva, mégis mindenki találhat benne magának értékes, még ismeretlen könyveket, szerzőket. De a már olvasottaknak is jó újra felidézni az emlékét egy adott könyvre jellemző, fontos szövegrész által, esetleg újra olvasni az egész művet e könyv hatására.

"A jó könyvek rólunk szólnak. Megmutatják, hogy kik és mik vagyunk, s hogy mivé kellene válnunk. Vagyis hogyan kellene élnünk a világban.

Amiket én ajánlok, azok jórészt valaha sikerkönyvek voltak. Egy részük ma is az. Mások kimentek a divatból, elfeledkeztek róluk. S vannak közöttük olyanok is, amelyekért csak néhányan rajongunk - de maradandó hatásuk volt a lelkünkre! Mert hiszen erről van szó: a könyveknek nagy szerepük volt abban, hogy olyan lettem, az lettem, aki vagyok.

Erről számolok most be azoknak, akik elfogadnak engem, mert meg akarom osztani velük szellemi örömömet - és azoknak is, akik elutasítanak, intő tanulságul: legyenek óvatosak olvasmányaikban.

Nagyon nehéz válogatás után, de mégis valóban ez az a 33 könyv, amit magamban hordozok, és állandóan újraolvasok.
... ők formáltak engem leginkább Popper Péterré."

Íme a lista, mely könyvekről van szó:

Márai Sándor: Béke Ithakában
Thomas Mann: A varázshegy
Eric Knight: Sam Small csodálatos élete
Szerb Antal: A királyné nyaklánca
Füst Milán: A feleségem története
Jaroslav Hašek: Švejk. Egy derék katona kalandjai a világháborúban
John Steinbeck: Lement a Hold
Dr. Utrius Pál honvédbaka hátrahagyott írásai
Graham Greene: Utazások nagynénémmel
Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
Jakob Wassermann: Christian Wahnschaffe
Saul Bellow: Henderson, az esőkirály
Thomas Mann: József és testvérei
Nikosz Kazantzakisz: Zorbász, a görög
Max Frisch: Stiller
Szerb Antal: Utas és holdvilág
Axel Munthe: San Michele regénye
Rudyard Kipling: A dzsungel könyve
William Somerset Maugham: Az ördög sarkantyúja
Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig
Schalom Asch: A názáreti
Dante Alighieri: Isteni színjáték
Szathmári Sándor: Kazohinia
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Márai Sándor: Vendégjáték Bolzanóban
J. D. Salinger: Franny és Zooey
Su-La-Ce: Reggeli beszélgetések Lin-csi apát kolostorában
Vas Gereben: A nemzet napszámosai
Alan Alexander Milne: Micimackó
Füst Milán: Hábi-Szádi kűzdelmeinek könyve
Karácsony Benő: Napos oldal / A megnyugvás ösvényein
Thomas Mann: A törvény
Franz Werfel: Halljátok az igét!

Amikor először beleolvastam a Popper Péter könyvébe, kissé csalódott voltam, mert van olyan rész, ahol szinte csak idézetből áll egy-egy könyvről szóló fejezet. Nem túlságosan erőltette meg magát a szerző, hogy többnyire csak hosszú idézetek kimásolásával töltötte az időt - gondoltam magamban. Aztán amikor tovább haladtam a könyvvel, valóban, még a hosszabb idézetek ellenére (vagy éppen általa) is, kezdett kirajzolódni belőle maga Popper Péter, kommentárjai, gondolatai, bölcseletei által.
Szinte mindegyik könyv regény. A filozófia, a lélektan és a vallás, mint a szerzőt leginkább foglalkoztató témák, jól tetten érhetőek a válogatásában. A felidézett könyvek jó része e tárgycsoportokkal kapcsolatos, ami a mondanivalójukat illeti. Legalább 8 könyv a keresztény, a buddhista vagy a zsidó vallással foglalkozik, de egy-két gyermek- és ifjúsági könyv is benne van a 33-ban. A legnépszerűbb szerző e válogatáskötetben Thomas Mann, akinek 3 könyvéről is megemlékezik Popper Péter, de Füst Milán és Szerb Antal 2-2 könyvét is az olvasó figyelmébe ajánlja.

A különböző népszerűségi listák, válogatások már csak olyanok, hogy mindenkinek nem elégítheti ki az ízlését. Ez természetes. Ami nekem tetszik az másnak nem biztos, és fordítva is igaz. Olvasása közben kilistáztam magamnak, hogy a 33-ból mely könyveket szeretném feltétlenül elolvasni (négyet már korábban olvastam közülük). Pillanatnyilag 13 könyv esett át a rostán:

Füst Milán: A feleségem története
Jaroslav Hašek: Švejk. Egy derék katona kalandjai a világháborúban
John Steinbeck: Lement a Hold
Graham Greene: Utazások nagynénémmel
Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
Jakob Wassermann: Christian Wahnschaffe
Saul Bellow: Henderson, az esőkirály
Nikosz Kazantzakisz: Zorbász, a görög
Max Frisch: Stiller
Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig
Schalom Asch: A názáreti
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Füst Milán: Hábi-Szádi kűzdelmeinek könyve

Amiket nem vettem fel e listára, azok is értékes művek egytől egyig, viszont vagy az én - pillanatnyi - ízlésemmel, vagy jelenlegi "érettségemmel" nem egyeznek. Tehát a későbbiekben ez még bővülhet. És jó is lesz a későbbiekben újra elővenni Popper könyvét, esetleg már idősebb fejjel újra belelapozni, hogy későbbi önmagamat újabb olvasmányokkal ajándékozzam meg.

Számomra a sok idézet és kevesebb személyes megjegyzés a könyv egyik gyenge pontja, ám nem egy hivatásos könyvkritikus a szerző, és nem is ez volt a célja vele.
Tulajdonképpen hasonló a szerepe e könyvnek, mint a blogomnak. Könyveket ajánl a figyelmébe az olvasást kedvelőknek, úgy, hogy egy kicsit a szerző, maga is felsejlik a könyvekről szólva, véleménye által. A különbség csupán annyi, hogy Popper Péter kizárólag a kedvenceiről ír, én meg jó és kevésbé jó könyvről egyaránt, amit csak elolvasok.
Ajánlom hát mindenkinek, aki ötletet akar kapni újabb olvasmányaihoz, aki igényes műveket szeret olvasni, akit érdekelnek a filozófiai, vallási témájú szépirodalmi művek, és Popper Péter véleményére is kíváncsi legkedvesebb olvasmányaival kapcsolatban, forgassa az Ők - én vagyok című könyvet, hogy utána újabb könyvekhez is kedvet kapjon.

Értékelés: 4/5

4 megjegyzés:

Daniella írta...

Tessék szépen leírni, melyik 12 könyvet vetted fel a listádba. Ugye, Steinbeck köztük van? Nekem ő volt a tavalyi év egyik felfedezettje!

Almost Zed írta...

Pótoltam a hiányosságot és kiegészítettem a saját listámmal a bejegyzést. Igen, Steinbeck is köztük van. Te mit olvastál tőle? Időközben eggyel bővült is a listám, így 13 könyv tűnik esélyesnek, hogy majd elolvassam. Kettő közülük utoljára az 1930-as években jelent meg, ezért nem biztos hogy könnyen hozzá tudok jutni (Jakob Wassermann: Christian Wahnschaffe és Schalom Asch: A názáreti).

Daniella írta...

Steinbecktől legutóbb az Érik a gyümölcsöt olvastam, ami az 1920-as évek gazdasági válságáról szólt, amit az író egy oklahomai elszegényedő farmercsalád hányattatásain keresztül mutat be. Nagyon megrázó volt, ugyanakkor lírai, mégsem volt zavaró, hogy lírát csempész a borzalmakba. De még sok mindent tervezek tőle olvasni, többek közt a Lement a Holdat is.

Névtelen írta...

Vaterán mindkettőt megkaptam, elég olcsón. Igaz nem túl jó állapotúak, de az nem zavar.